מאמרים מקצועיים

איך להרוג מיזוג

נכתב על ידי

אודי סביצקי, רו"ח
04 פברואר 2010
הדפסה
PDF

 

שבע בבוקר, משרדי ההנהלה של חברת הייצור הוותיקה עמק פלסטיק. אבירם ח, מנב״ל החברה בשבע השנים האחרונות, פתח בהרגלו את עיתון הבוקר הכלכלי ודיפדף בו בנחת. זוהי פחות או יותר השעה היחידה ביום שבה הוא יבול להרשות לעצמו להתרווח בנחת ולאסוף רעיונות מהעי­תונות. כשהגיע לחלק של שוק ההון הוא הבין שהיום שלו הולד להשתנות לגמרי: על העמוד הראשי היו מרוחות התוצאות הכספיות המצוינות של עמק פלסטיק, לצדן תוצאות החברה הציבורית פלסטיקנה ובצד הת­מונה המחויבת והידועה של ח שמואלביץ, מנכ׳׳ל קרן הפרייבט חאקוויטי הידועה המושקעת

בחברת פלסיטקנה.

הכותרת סיכמה את הכל: ״מג­עים ראשונים למיזוג עמק פלסטיק עם החברה הציבורית פלסטיקנוד. מימין הופיע עיגול אדום שבו צוין ״ידיעה בלעדית!״. רבע שעה מאוחר יותר ראה דן על צג הסלולרי את יו״ר הדירקטוריון וסמנכ״ל הכס­פים מחפשים אותו כמה פעמים.

כועס, מאוכזב, נבגד

בשלב הראשון לא ירע אבירם אם הוא יותר כועס, מאוכזב או מרגיש נבגד. רק לפני שבוע ישבו הוא, הנהלת עמק פלסטיק ונציגי הקרן בישיבה שנמשכה כמה שעות כדי לגבש אסטרטגיה ראשונית למיזוג אפשרי בין החברות. מעבר להבטחה המפורשת שקיבלו לש­מירה על סודיות, פלסיטקנה וקרן ההשקעות חתמו על כתב סודיות מפורט. גם בחלומות הרעים ביותר הוא לא חלם שימצא את עצמו ואת תוצאות החברה מרוחים על העמוד הראשי בעיתון(ובטח לא לאחר שבוע) - במיוחד לאחר שנים של מאמצים להשאיר את התוצאות המצוינות של החברה חשאיות.

מכאן הוא כבר תיאר לעצמו את מחול השדים שמצפה לו:

יו״ר הדירקטוריון יסביר לו כי כדאי להמשיך במגעים למרות הפגיעה בסודיות המידע ובהבטחות שניתנו. שני חברי הדירקטוריון מהקיבוץ שהתנגדו מלכתחילה למהלך הזה יסבירו לו כי מעבר לכך שהם מתנגדים למהלך, עכ­שיו כבר ברור כי הפרטנר למיזוג הוא נוכל ושקרן, ואם כבר בשבוע הראשון למגעים הוא ״תוקע״ אות­נו, מה יקרה לאחר מכן. סמנכ״ל הכספים יסביר לו שוב כי לא היו צריכים לשחרר את הנתונים הכספיים כל כך מהר.

האמת היא שגם הוא מרגיש כרגע שכל הסיפור הזה לא מתאים לתרבות הארגונית של החברה, ויכול להיות שהפתגם האומר שאם מצאת מקק אחד במטבח, כנראה עוד מאה מתחבאים מאחור, יכול להיות רלוונטי גם כאן. בשביל מה לי לריב עכשיו עם כולם? לא מספיק גם כך היה לי קשה להניע את עגלת המי­זוג? אולי הדירקטורים צודקים, וזה באמת מהלך שלא מתאים לנו? וזה עוד לפני שרבנו וכופפנו ידיים על השווי של כל אחד.

כמה מלים ביקורתיות על האסטרטגיות של אותם טקטיקנים החושבים שלושה צעדים קדימה, אבל לפעמים נכשלים עוד בצעד הראשון. יש לא מעט שחקנים בשוק ההון שמשתמשים בתקשורת ככלי עבודה. זה לגיטימי, כל עוד עומ­דים במחויבות בסיסית של שמירה על סודיות וגילוי נאות.

ישנם שחקנים שעושים שימוש בכלי שנקרא תקשורת כדי לקדם אינטרסים שונים. כמה דוגמאות כיצד ידיעה על מיזוג עם חברה ציבורית או מגעים לרכישת חברה משרתים צר מסוים:

  1. תמיכה במחיר המניה - ישנם מקרים לא מעטים שבהם הידיעות על מיזוגים, רכישות, מכירות, הנ­פקות עתידיות וכו׳ מייצרות את דינמיקה של רכישת מניות ועליית מחיר המניה. מה רע בזה? זה אפילו לא כרוך בהזדהות וריווח מיידי.
  2. שיפור יחסי המיזוג העתידי - בהמשך, כאשר מחיר המניה עולה ושווי החברה עולה בהתאמה, מגי­עים למיזוג עתידי עם שווי גבוה יותר. כך נוצר רתח נוסף ומתחזק המעמד מול הצד השני. אסטרט­גיה זו מתאימה מאוד לסיטואציה שבה החברה הציבורית שבה שולט בחשאיות גוף מסדם נסחרת בשווי נמוך, וביצועיה העסקיים גרועים יחסית לחברה השנייה. במצב כזה עליית ערך המניה מצמצמת את פערי השווי והמו״מ בין החברות
  3. סילוק מתחרים שמנהלים מו״מ על העסקה ־ עכשיו לאחר שהידיעה בעיתון, חלק מהמשקי­עים הפוטנציאליים יחשבו פעמיים אם מתאים להם להשקיע בחברה שיום לאחר מכן נכנסת למיזוג עם חברה ציבורית. ישנם גם מקרים שבהם לא כל משקיע מוכן לשבת בדירקטוריון יחד עם קרן מסוימת או בעלי תפקידים מסוימים.
  4. סינון משקיעים פוטנציאליים שעדיין לא בשלב מו״מ - שימתי­נו כרגע להתבהרות תמונת המצב ויבחנו אם המיזוג מתקדם.
  5. דינמיקת מו״מ - יש מי שחושבים שידיעה בעיתונות תגדיל את המחויבות של הצד השני לד­חיפת המיזוג וקידומו. הרציונל הוא שלאחר הפרסום בעיתון אחת החברות תחשוש כי הודעה על אי הצלחת המגעים למיזוג תפגע בה בהמשך.

אלא שהתחכום הזה שוכח לפ­עמים את הצד השני, ומבטל את ההשפעות האפשריות של גורמים המתנגדים למיזוג. לעתים הידי­עות בתקשורת עלולות להרוג את העסקה עוד בשלביה הראשוניים.

הכותב הוא רואה חשבון ומנהל תחום מיזוגים ורכישות ב-BDO consulting Group; הטור מבוסס על מקרים מהמציאות