מאמרים מקצועיים

בעלי עסק ללא רישיון עסק אינם זכאים לפיצויי הפקעה

02 מרץ 2011
הדפסה
PDF

אחד התחומים בהם עוסק משרדנו הינו תחום רישוי העסקים, בו אנו מלווים הן רשויות מסוימות כתובעים בעלי הסמכה מטעם היועץ המשפטי לממשלה והן כיועצים משפטיים לעסקים וחברות בעמידתם מול הרשויות בתחום זה.

בעקבות פסיקה אחרונה של בית המשפט העליון, הפך רישיון העסק, מעבר לתכליתו על פי חוק רישוי עסקים[1], גם כגורם הרתעה מפני עבריינות.  רישיון עסק לא יקנה רק זכות להפעלת עסק באופן חוקי, אלא שמעתה, היעדר רישיון עסק הינו גם עילה לביטול הזכות לפיצויי הפקעה בגין הפקעת הקרקע שעליה ממוקם העסק.

בעניין[2] רבקה כסליו ואח' נ' חברת הרכבת ישראל בע"מ ואח', בחן בית המשפט העליון את זכאותם של ארבעת בעלי קרקע לפיצויי הפקעה בגין עסק אשר פעל על קרקע אשר הופקעה לטובת סלילת כבישים ראשיים לפי [3]פקודת הדרכים ומסילות הברזל (הגנה ופיתוח),1943.  בית המשפט העליון קבע, כי מאחר והעסק נוהל ללא רישיון עסק, אין התובעים זכאים לפיצוי כל שהוא בגין הפקעת קרקע.

הפיצוי בגין הפקעת קרקע נועד לרפא הפקעת זכות קיניינית מבעל הקרקע ואמור לשקף את הפגיעה שנגרמה בהשוואה למועד בטרם ההפקעה. במקרה של היעדר רישיון עסק למעשה לבעל הקרקע לא נגרם כל נזק בגין הפקעה היות והפעלת עסק בניגוד לחוק אינו מצמיח התעשרות בדין פיצוי.  בעלי העסק באותו מקרה ניהלו עסק להובלה ושירותי מוסך בשנים 1995-2004 על שטח אשר הופקע לטובת סלילת כבישים וטענו, כי מאחר והרשות המקומית לא פעלה לאכיפת החוק ביחס להיעדר רישיון העסק, יש בכך כדי להצביע על השלמת הרשות עם פעילותם העיסקית, ומשכך קיימת להם חזקת החוקיות והנם זכאים לפיצוי הפקעה.

בית המשפט העליון הסביר, כי תכליתם של פיצויי הפקעה המשתלמים בגין הפקעה הנם פיצוי בעל הקרקע או הנכס תוך איזון בין הנזק שנגרם לו אלמלא ההפקעה, לבין צורכי הציבור שההפקעה אמורה לשרת. כך, פיצוי לבעל עסק אשר ערב ההפקעה אסורה הייתה הפעלתו, הנה בפועל פרס על פעילות בלתי חוקית ועל כן אינה מקימה זכאות לפיצוי.

נדמה אם כן, כי השימוש ברישיון עסק כמנגנון הרתעתי מפני עבריינות, יהווה תמריץ לבעלי עסק לפעוול בהתאם לחוק וכן הטענה כי הרשות המקומית העלימה עין ולא קיימה את חובת הפיקוח לא תעמוד להם כטענה אשר תושיעם מפני אכיפת החוק. אשר על כן, כאשר מתעוררות סוגיות מהסוג שתואר לעיל, ראוי כי יבחנו מסגרות החוק לפיהן פועל העסק וזאת לפני נקיטת כל פעולה או השקעה אחרת בעסק, תוך היוועצות עם עורכי דין המומחים בתחום רישוי עסקים.

[1] חוק רישוי עסקים התשכ"ח-1968

[2] ע"א9396/07 רבקה כסליו ואח' נ' חברת הרכבת ישראל בע"מ והחברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ,

[3] פקודת הדרכים ומסילות הברזל (הגנה ופיתוח),1943 ("פקודת הדרכים")